Catatan

Tunjukkan catatan dari 2015

5 CARA TAMBAH SUSU BADAN

Imej
Qaisara : Dah macam-macam yang saya usahakan, berurut, makan itu, makan ini tetapi sus masih kurang. Bagaimana nak tahu susu itu kurang atau tak cukup?dari hari pertama hingga ketiga, susu masih kurang..jadi bagamana nak susukan bayi dengan susu yang sedikit?

        Demikianlah di antara keluhan yang biasa kedengan daripada ibu-bu yang baru melahirkan anak. Tahukah anda ianya merupakan kesalahan besar buat ibu. Ada juga yang beranggapan bahawa ada yang bertuah sahaja yang mampu menyusukan susu ibu kerana dia beranggapan dia taida susu dan tiada bekalan susu. Dan apabila bayi menangis, dia tidak mampu memberikan susu yang cukup. 
         Penyusuan 1 jam yang pertama adalah amat penting. Ramai yang beranggapan bahawa dia tidak memiliki susu lantaran tiada susu berupa cecair putih keluar.  KETAHUILAH, susu awal atau turut dikenali sebagai kolostrum yang keluar itu adalah dinamakan susu. Ia meruapakn susu yang sangat berkhasiat dan penting dalam membina antibodi si manja.
       Pedulikan …

5 CARA LANGSING DAN SIHAT SELEPAS BERSALIN

Imej
PERUT BUNCIT SELEPAS BERSALIN...OPPPSS!!!

Pelbagai perubahan yang dialami oleh kaum wanita seperti berat badan naik, perut buncit dan mengeleber selepas bersalin. Memang menjadi impian bagi setiap wanita untuk menjadi kempis dan menawan. Umpama mimpi ngeri apabila dulunya perut ramping kini menjadi mengeleber akibat bersalin. Secara umumnya, lemak yang berlebihan menghalang pelepasan hormon yang mengendalikan nafsu makan. Malah ada segelintir yang mengambil jalan singkat untuk kembali langsing secara cepat tanpa memikirkan kesihatan bayi dan dirinya. 
Jom kita lihat bagaimana caranya:

1. Penyusuan susu ibu
Dalam tempoh pemulihan diri, anda WAJIB memberikan susu ibu kepada bayi anda yang ekslusif selama 6 bulan tanpa memberikan makanan tambahan dan susu formula. dan sebaiknya diteruskan selama 2 tahun. secara umumnya ibu yang menyusu akan merasa cepat lapar dan dahaga seusai meyusukan bayi. ini adalh kerana banyak kalori yang digunakan untuk menghasilkan susu ibu. para Ibu dinasihatkan …

12 Langkah Mudahkan Proses Bersalin SIRI 2

Imej
Keterujaan untuk menimbang cahayamata membuatkan hati ibu semakin tidak keruan menjelang hari kelahiran. Pelbagai perasaan bercampur baur, takut, resah, gembira, berdebar dan lain-lain. Semuanya kerana sebuah penantian yang ditunggu-tunggu. 




Ok, seperti yang dijanjikan siri 2 sambungan dari cara bagi menudahkan proses bersalin...

7. KERAP BERSAMA SUAMI
Pada saat akhir kelahiran, petua yang sering diperturunkan adalah kekerapan hubungan seks bersama suami. Doktor berpendapat air mani mengeluarkan hormon prostaglandin yang boleh meransang kontraksi. 

8. BERENDAM SEBELUM KE HOSPITAL
Sebelum ke hospital, berendam dalam tab mandi berisi air suam dapat mempercepatkan proses bersalin. Jika tiada tab mandi, anda boleh menggunakan kolam renang plastik kanak-kanak bagi tujuan ini. 

9. PASTIKAN TENAGA MENCUKUPI
Tenaga yang mencukupi adalah penting sebelum anda memasuki bilik bersalin. Makan dan minum secukupnya bagi emnggelakkan anda lapar dan mudah letih sewaktu dalam proses bersalin.

10. POSISI BERSAL…

Tak kenal maka tak cinta

Imej
TAK KENAL MAKA TAK CINTA, DR FOREST C,SHAKLEE, SR
LEGASI SHAKLEE
Shaklee, sebuah syarikat yang telah menerajui barangan dan produk kesihatan secara semulajadi selama lebih 5 dekad yang lalu. 
SIAPAKAH DIA?
     Dr Forest C.Shaklee pada asalnya adalah penghidap kanser yang mana pinggul kiri dan bahu kiri akan dipotong seandainya mahu pulih. Namun semangatnya tidak pernah luntur malah terus berfikiran positif "Saya akan hidup. saya akan sembuh, saya tahu saya boleh melakukannya." bermula dari saat itu dia hanya makan buah-buhan segar dan sayur- ditambah dengan diet dengan kantiti yang banyak vitamin dan mineral. Hasil kesabarannya, lukanya mula sembuh dan digantikan dengan tisu yang sihat. Bermula dari itu, beliau telah mengambil inisiatif untuk memberi penjelasan kepada orang ramai tentang kesihatan dan pentingnya pemakan yang sihat.

Pada 1915, Dr Forest C.Shaklee telah mencipta "vitalized minerals" iaitu merupakan multivitamin yang pertama di dunia. Shaklee Corporati…

PERTANDINGAN HANTU BLOG

Imej
Assalamualaikum wrbt dan Salam Sejahtera...
Hari ni Cek Mai nk citer kisah semalam..kisah 7 sahabat pergi berguru dengan Tok Guru kite tentang cara nak buat blog, cara naikkan ranking pelawat dan macam2 lagi...memang best sesangat dan so havoc!!!


Hrmm punyalah bersusah payah tok guru kami dok terang kat anak murid murid ribena ni..almaklumlah semuanya usia ala-ala sweeet 17 gitu..


Apapun..Cik Mai berterima kasih pada Mama Mia yang x jemu melayan kami, mengajarkan kami dari 0 hingga boleh update blog sendiri..credit to Mama Mia..May Allah Bless U...aamiin. dan tidak lipa juga buat tuan rumah kerana sudi memberi ruang untuk enimba ilmu...

Kalau datang kelas, tak citer pasal makan semacam tak kena jer...dah jadi macam wajib lak. Jadinya minggu ni kami bawa potluck masing-masing. Huisssh memang sedap baq hangg!!



Jadi hari ini bermulalah Pertandingan Hantu Blog dari 25 hb Mei hingga 24 Jun 2015..walaupun kami nanti tak memenangi sekalipun tapi kami dapat sesuatu dari pertandingan ini..insya…

12 Langkah Memudahkan Proses Bersalin Siri 1

Imej
      Saat melahirkan merupakan proses alami yang mesti dan WAJIB bagi wanita mengalaminya...bagi sesetengah wanita, mereka melaluinya dengan mudah dan segelitirnya perlu melalui rintangan cabaran kesakitan yang agak lama dan menyakitkan. Betapa besarnya pengorbanan seorang yang bernama WANITA dan IBU..kesakitan yang dialami..Allah hadiahkan dengan kelahiran khalifah yang tidak ternilai harganya..Allahuakbar!!!

Kelas Cara Buat Duit..bersama Empayar GMF

Imej
Assalamualaikum wrbt dan Salam SejahteraHari pertama masuk kelas $$$ .. aikk dah lama tau tak masuk kelas ni, dah mcm budak sekolah lak..krinnggg!!!!! hahaha..k waktu rehat..yeeyyy dah leh makan... Jom pi makan..dan lagi tangkap gambar makanan. ni wajib tau kikiki..


hrmm hari ini..terselit lak si kumbang seorang..pelajar paling muda di antara kami tekun bebenor dengaq ceramah cikgu..





k ... jom kita turn balik..cara menjana pendapatan bersama family yang paling sporting ni..haishh tengah2 hari ni payah benor mata ni nk stay segar..aduusss masalah negara betul. macamna nk  stay fokus ni...oh yaa..nasib baik bawa OMEGA GUARD td. habis telan sebiji jom kita tumpu pada kelas balik. xmo ngantuk2 lg hokeyyy...hrmm ghuper2.. senang jer nk jana duit nih..hrmm semudah ABC..nk bt part time ker nak bt full time biz bolehh...insyaallah dengan lafaz Bismillahirahmanirahim...ku mulakan langkah menuruti sunnnah Nabi Muhammad SAW.. dan percaya pada janji Allah 9/10 rezeki dr biz..insyaAllah..







Inilah KehidupanKu...

Imej
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..Salam satu malaysia...Melangkah bulan baru dengan keazaman yang baru. Ecece sebenarnya setiap hari adalah permulaan dengan azam yang membara. disertakan keazaman dan keinginan juga semestinya USAHA dan TAWAKAL.. memang bukan mudah menggalas tanggungjawab sebagai seorang ibu kepada 4 cahayamata, dalam masa yang sama bekerja, belajar dan melakukan tugasan sebagai seorang isteri tanpa GAGAL.. Kalau tidak adakan JADUAL HARIAN... mesti tak terbuat dan tertangguh!!! 
     Namun semuanya mesti kerana ada perasaan SUKA apa yang kita lakukan dan semestinya datang dari HATI...insyaALLAH segalanya akan dipermudahkan. 
    Sebagai seorang ibu yang baru melahirkan anak, semestinya impian menyusukan anak sepenuhnya menjadi tanggungjawab bagi seorang ibu. Jadi bagi membantu untuk menambahkan susu, saya menjadikan barangan kesihatan, ESP dan ALFAFA keluaran #SHAKLEE sebagai makanan tambahan. Alhamdulillah, susu begitu meriah dan rasa penuh jer.. selain berten…