SUPLEMENT UNTUK MENGATASI MASALAH PENYAKIT ARTHRITIS

SUPLEMENT UNTUK MENGATASI MASALAH PENYAKIT ARTHRITIS

Arthritis merupakan penyakit yang tidak rasmi dan ia melibatkan sakit sendi atau penyakit sendi. Terdapat 100 jenis penyakit arthritis dan yang berkaitan. Penyakit ini menyerang tidak mengira umur, jantina dan kaum malah sesiapa sahaja boleh terkena penyakit ini. Negara Amerika merupakan tempat yang pertama dan lebih dari 50 juta dewasa dan 300,000 kanak-kanak yang mepunyai menghidapi arthritis. Selalunya wanita lebih mudah terkena dan ianya akan lebih mudah berisiko apabila umur semakin meningkat.




Terdapat beberapa gejala arthritis iaitu termasuklah bengkak, sakit, kekakuan dan pelbagai gerakan menurun. Mereka mungkin tetap sama selama bertahun-tahun, tetapi ianya bergantung kepada tahap seseorang menghidapi penyakit tersebut. Tahap arthritis yang teruk boleh menyebabkan kesakitan kronik, iaitu pesakit tersebut berketidakupayaan untuk melakukan aktiviti harian dan menjadikannya sukar untuk berjalan atau mendaki tangga. Arthritis boleh menyebabkan perubahan sendi kekal. Perubahan ini boleh dilihat, seperti sentuhan jari knobby, tetapi kerap kali kerosakan hanya boleh dilihat pada X-ray. Sesetengah jenis arthritis juga memberi kesan kepada jantung, mata, paru-paru, buah pinggang dan kulit serta sendi.

Bagi membantu mengatasi masalah penyakit ini, terdapat cadangan set suplement iaitu Set Saraf Sendi. Di dalam set ini mengandungi suplement yang diperakui melalui landmarkstudy iaitu Ostematrix, Omega Guard, B complex dan Vivix.

Membantu mengatasi masalah penyakit arthritis secara optimum

Ostematrix

Ostematrix atau pil kalsium dicipta dari mineral semulajadi oleh Shaklee bagi menggantikan susu. Ia akan membekalkan nutrien seharian termasuk dalam mebantu penjagaan tulang dan gigi. Ia berbentuk kaplet bersaiz kecil dan disalut licin agar ianya mudah ditelan.

Pengambilan kalsium dalam set ini akan membantu menguatkan tulang dan membantu mengatasi masalah arthritis, kebas-kebas, kekejangan dan sakit sendi. Selain kalsium, vitamin D dapat meningkatkan penyerapan kalsium efosforus untuk meninggikan ketumpatan tulang kita. Dan gabungan istimewa magnesium yang terdapat ostematrix ini bukan sahaja mengalakkan komposisi tulang dan rawan. Bahkan ia akan membantu fungsi sistem saraf, mengaktifkan enzim tubuh, menstabilan denyutan jantung dan sekaligus menghalang endapan kalsium dalam badan.

Omega Guard

Set kedua dalam set sendi ini ialah Omega Guard. Shaklee menghasilkan dari minyak ikan terpilih dan terbaik di dunia dari ekstrak ikan laut air sejuk seperti Markerel, Herring dan Anehovies. Kesemua ikan ini hanya terdapat di perairan negara Jepun.

Omega Guard bukan sahaja dikenali dengan membantu perkembangan sistem otak bahkan ianya mampu memelihara fungsi sendi bagi penyakit arthritis. Pengambilan secara konsisten dapat membantu mencegah kemusnahan enzim yang membantu tisu rawan. Selain dapat melicin saluran darah ianya juga berfungsi dalam melancarkan peredaran darah dalam badan. Sekaligus membantu mengurangkan inflamasi keradangan sendi pesakit arthritis.

B Complex

Kekurangan B Complex dalam badan akan menyebabkan kelemahan sistem saraf, metabolisme semakin menurun dan menyebabkan masalah dispresi. Justru itu, pengambilan b complex ini dapat membantu melancarkan peredaran darah, meningkatkan kekebalan tubuh, mencegah terjadinya kerosakan urat saraf dan sekaligus dapat menambah tenaga bagi pesakit arthritis.

Vivix 

Salah satu antara suplement yang terbaik adalah Vivix kerana ia adalah gabungan bahan-bahan yang tinggi antioksidan seperti Anggur Muscadine, Lobak Ungu ataupun Purple Carrot, Elderberry dan Poliganium Cospiratum.  Melalui pengambilan nutrien yang tinggi antioksidan ini akan membantu memulihkan badan kita dari radikal bebas. Radikal bebas ini boleh didapati melalui udara yang tercemar, pemakanan dan sebagainya.

Dalam jurnal kajian saintifik bertajuk Scientific Evidence and Rationale for the Development of Curcumin and Resvestratol as Neutraceutricials for Joint Health (Iny J Mol. 2012 : 13 (4):4202-4232) mendapati resvestratol yang terdapat vivix dapat membantu mengekalkan dan memperbaiki struktur sendi dan sekaligus dapat engurangkan faktor yang menjadi punca kepada penyakit berkaitan sendi.

Secara ringkasnya, kandungan resvestratol berkesan untuk mengatasi masalah keradangan, antioksidan, membaiki DNA dan menghalang sel dari bermutasi. kesan dari pengambilan vivix dapat membantu pergerakkan sendi bertambah baik, meberi keselesaan pada sendi dan mencegah dari kerosakan tulang rawan.



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Vision Board KakMai 2018

PENTINGNYA SUPPLEMEN DAN VITAMIN UNTUK KITA

Punca Penyakit Alzheimer