RAWATAN DAN PENJAGAAN BAGI PENYAKIT ALZHEIMER

RAWATAN DAN PENJAGAAN BAGI 
PESAKIT ALZHEIMER




Sehingga hari ini penyelidikan masih penawar untuk Alzheimer. Begitu juga penyelidik masih mencari bagaimana penyakit tersebut membawa kepada hilang ingatan dan juga masalah-masalah lain dengan pemikiran dan tingkah laku. Oleh kerana kesan penyakit itu berubah mengikut masa, pesakit perlu mempunyai rawatan mereka diselaraskan oleh doktor, atau mereka perlu untuk memulakan yang baru sebagai masalah yang berbeza muncul. Berikut adalah rawatan bagi Pesakit Alzheimer : 

Ubat-ubatan dan Supplement Tambahan

Pelbagai jenis ubat-ubatan yang boleh merawat kehilangan ingatan, perubahan tingkah laku, masalah tidur, dan lain-lain gejala Alzheimer. Mereka tidak berhenti penyakit ini, tetapi mereka boleh menyimpan masalah daripada mendapat banyak yang lebih buruk untuk beberapa bulan atau bertahun-tahun. Kesemua mereka boleh mempunyai kesan sampingan, yang boleh menjadi lebih banyak masalah bagi orang-orang yang lebih tua. 

Seni dan Muzik Terapi
Sesetengah sains menunjukkan bahawa rawatan ini, yang merangsang deria, boleh meningkatkan mood, tingkah laku, dan fungsi sehari-hari bagi orang-orang dengan Alzheimer. Seni dan muzik boleh membantu mencetuskan kenangan dan membantu orang menyambung semula dengan dunia di sekeliling mereka.

Makanan tambahan
Sesetengah orang telah mencuba rawatan alternatif, termasuk koenzim Q10, kalsium karang, Huperzine A, dan omega-3 asid lemak untuk mencegah atau merawat penyakit Alzheimer. Tidak ada lagi penyelidikan yang cukup untuk menunjukkan jika mereka berbuat demikian atau tidak berfungsi. Begitu juga dengan pengambilan supplement tambahan yang ternyata mampu merawat dan sekaligus mengembalikan senyuman pada ahli keluarga pesakit khasnya. 

Membaca Al-Quran

Selain daripada itu sebagai orang Islam, boleh juga diamalkan ayat-ayat al-Quran dari Surah al-Israa' ayat 70. Semasa membaca doa ini disunatkan meletakkan tangan di atas dahi. 

              




"Dan sesungguhnya Kami telah memuliakan anak-anak Adam; dan Kami telah beri mereka menggunakan berbagai-bagai kenderaan di darat dan di laut; dan Kami telah memberikan rezeki kepada mereka dari benda-benda yang baik-baik serta Kami telah lebihkan mereka dengan selebih-lebihnya atas banyak makhluk-makhluk yang telah Kami ciptakan."


PENJAGAAN KE ATAS PESAKIT ALZHEIMER

Apabila seseorang yang anda cintai mendapat disahkan menghidap Alzheimer, ia sukar untuk tahu di mana untuk memulakan perancangan untuk masa depan. peranan baru anda sebagai penjaga boleh menggalakkan. Sebagai pembuat keputusan, anda perlu mempunyai pelan tindakan di tempat. Berikut adalah senarai semak perkara yang perlu dipertimbangkan.

Keselamatan rumah
Fikirkan adalah cara untuk membuat rumah dan tempat yang selamat bagi seseorang yang mempunyai penyakit Alzheimer.

Membuat Keputusan pada Penjagaan Jangka Panjang
Meletakkan saudara di rumah penjagaan adalah satu keputusan yang sukar. Anda akan mempunyai untuk menimbang isu-isu sosial, kewangan, dan peribadi. Baca tentang beberapa faktor yang harus difikirkan apabila membuat keputusan ini.

Hari Alzheimer
Tidak kira betapa hebatnya seorang penjaga anda bagi seseorang yang mempunyai Alzheimer, akhirnya anda akan memerlukan rehat. Kadang-kadang, ahli keluarga yang berhampiran atau rakan boleh campur tangan semasa anda melakukan kerja seharian atau mendapatkan beberapa senaman.

Kemudahan Penjagaan Alzheimer
Terdapat banyak jenis rawatan disediakan untuk keluarga berurusan dengan penyakit Alzheimer. 

Kemudahan untuk Penyakit Alzheimer
Apabila seseorang dengan penyakit Alzheimer tidak boleh hidup bersendirian lagi,  satu cara untuk memastikan dia mendapat penjagaan dan perhatian ialah di tempatkan di tempat yang selamat.

Perancangan kewangan
Perancangan kewangan adalah satu kemestian bagi seseorang yang mempunyai diagnosis Alzheimer. 










Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Vision Board KakMai 2018

PENTINGNYA SUPPLEMEN DAN VITAMIN UNTUK KITA

Punca Penyakit Alzheimer